Google Tag Manager

Omschrijving Google Tag Manager

Met behulp van de Google Tag Manager wordt het makkelijk gemaakt om externe programma’s te installeren zonder toegang te hebben tot de code van de website. Programma’s zoals Google Analytics, Hotjar, Pinterest of Twitter zijn in enkele klikken te installeren. Ook remarketing pixels van o.a. Google Ads, Facebook, Twitter en LinkedIn zijn hier makkelijk zelf in te stellen.

De basis van een Tag Manager bestaat uit drie onderdelen: Tags, Triggers en Variables

Tags

Tags zijn de programma’s die je wilt toevoegen aan je website. Welk programma je toevoegt is afhankelijk van de type tag die je kiest. Google biedt bij zijn Tag Manager een ruim aanbod aan beschikbare types om toe te voegen. 

Bij het instellen van een tag hoef je alleen de opties in te vullen die van toepassing zijn op het type dat geselecteerd is, vaak is alleen een ID van een te koppelen account al voldoende. Op deze manier kun je zonder technische kennis makkelijk en snel een extern programma toevoegen.

Wordt het programma dat je wilt toevoegen niet standaard ondersteunt door de Tag Manager dan kun je kiezen voor de opties ‘Aangepaste HTML’ of ‘Aangepaste afbeelding’. Waarbij je de vrijheid krijgt om zelf code in te voegen.

Triggers

Triggers worden gebruikt om tags te activeren en zijn dus altijd nodig, zonder een trigger wordt een tag niet geactiveerd op de website. Een trigger kan heel veelzijdig zijn, je kan er mee regelen dat er op alle pagina’s een tag geactiveerd wordt, maar het kan ook heel specifiek zijn dat er alleen iets gebeurd als bijvoorbeeld de URL voldoet aan specifieke eisen of als er iets gebeurd op de website (zoals een klik).

Variables

Variabelen zijn stukjes informatie die gebruikt kunnen worden in een tag. Het voordeel van een variabele is dat je 1 specifieke waarde op meerdere plekken kunt gebruiken zonder deze elke keer opnieuw te moeten kopiëren/plakken. Een goed voorbeeld is de Google Analytics ID, door deze als variabele op te slaan kun je makkelijk meerdere Google Analytics tags maken en dezelfde ID hiervoor gebruiken. In de Tag Manager zijn er ook een aantal standaard variabelen beschikbaar voor o.a. het domeinnaam of de complete URL.
 

Voorbeeld van een tag van het type Google Analytics. Zoals je ziet hoef je alleen maar de Google Analytics ID in te stellen, in het rode blokje is dit gedaan met behulp van een variabele zodat deze ook bij andere tags makkelijk te gebruiken is. Als trigger is ingesteld dat deze op alle pagina’s geactiveerd moet worden.
 

DataLayer

Om volledig gebruik te kunnen maken van de Tag Manager is het handig dat bepaalde informatie van de website hier beschikbaar is om te gebruiken. Om dit te realiseren wordt er op de website een stukje code geplaatst dat per pagina alle belangrijke informatie bevat, de DataLayer, en door de Tag Manager te gebruiken is. De informatie dat wordt meegestuurd is afhankelijk van de type pagina.

Om informatie uit de DataLayer te kunnen gebruiken moet er per onderdeel een variabele aangemaakt worden van het type ‘Data Layer Variable’, geef hier de naam van het onderdeel op om de informatie beschikbaar te maken in tags. 

Een overzicht van de beschikbare informatie per pagina vind je hier.
 

Tag Manager op uw webshop

ZilverCMS
De Tag Manager kan je makkelijk zelf installeren door de code te plaatsen onder ‘Instellingen > Embedded code’. De code dat in de HEAD moet worden geplaatst moet in het eerste ‘Embedded code’ veld en de code dat in de BODY moet worden geplaatst kan in de tweede ‘Embedded code’ veld.

Alle nieuwe en recente webshops bevatten standaard de juiste DataLayer om volledig gebruik te kunnen maken van de Tag Manager. Mag dit nog niet het geval zijn neem dan contact met ons om de DataLayer in je webshop in te laten bouwen.

Lightspeed
Standaard bouwen wij geen Tag Manager en Datalayer in op Lightspeed webshops, maar uiteraard kunnen wij dit wel realiseren. Neem daarvoor contact met ons op.

Tag Manager installeren
Om direct goed te beginnen met het gebruik van de Tag Manager hebben wij een basis gebouwd die je hier kunt downloaden. Door deze te importeren in je Tag Manager account krijg je de basis die aansluit bij de DataLayer en direct al alle belangrijke triggers en de Google Analytics tags bevat.
 

Links

Google Tag Manager
Overzicht DataLayer
Download basis Tag Manager

Voordelen Google Tag Manager

Eenvoudig externe programma's installeren
Alles op één overzichtelijke plek
Geen hulp meer nodig van een ontwikkelaar

Hoe werkt het?

1 U vult hiernaast uw gegevens in om de Google Tag Manager aan te vragen
2 Een webconsultant neemt contact met u op om het voorstel te bespreken
3 De Google Tag Manager wordt aan uw website toegevoegd

Hulp of advies nodig?

Direct contact opnemen

Aanvraag formulier

Telefoonnummer
E-mailadres
Website
Bedrijfsnaam
Opmerking

Krijg updates over onze nieuwste ontwikkelingen